• http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
Previous Next

Volvo XC90 -maasturista ambulanssi

Ruotsalaisten ensihoitoa mallaillaan tapahtuvaksi testivoittajan pidennettyjen rengasvälien ja ergonomisempien tilaratkaisujen tarjoamissa puitteissa, kun Volvo-maastureista tehdään parhaillaan ambulansseja. Jos kiinnostusta löytyy, toimitetaan ajokkeja mieluusti muillekin maille, vuodesta 2017 eteenpäin.

 

Mercedeksen vaihtamisessa Volvoon saattaa olla jotain perää. Prototyyppiä kehitellään Nilsson Special Vehichles yrityksen toimesta, joka aikaisemmin on valmistanut kotimaansa ensihoidon tarpeisiin Mercedeksen Sprintereitä ja Volvon XC70 ja V70 ambulansseja.
Mikä siinä XC90:ssä on sitten niin mainiota? Ainakin teoriassa:korkeampi maavara, neliveto ja ennen kaikkea suuremmat työskentelytilat. Suunnittelu aloitettiin jo viime kesänä, mutta ensimmäisen prototyypin piti saada ensikosketuksen tienpintaan tammikuussa.

XC90 on jo viime vuonna kahminut testivoittoja eri mantereilla. USA:ssa Motor Trends valitsi sen parhaaksi maastoautoksi ja Saksassa parhaaksi työsuhdeautoksi ajo-ominaisuuksiensa ja mukavuutensa ansiosta. Onhan se ilo silmällekin ja vähän muokattuna, miksei se voisi olla ambulanssi. Ajomukavuuden ja järkevöidyn työtilan puolesta ainakin.

Ambulanssin kehittelyssä onkin tärkeimpänä pidetty työturvallisuuden ja ergonomian parantamista nykyisiin malleihin nähden. ”Kaikki välttämättömät hoitotoimenpiteet tulisi pystyä suorittamaan istuen, turvallisesti turvavöihin kytkettynä, auton ollessa liikkeessä”, autovalmistaja Nilsson Special Vehichlesin toimitusjohtaja Karl Justh vastaa.
Autoihin on suunniteltu myös sähkökäyttöiset paarit, joita ei tarvitsisi nostella ja työnnellä autoon ja autosta ulos. Rengasväliä on pidennetty metrillä ja säilytystilat suunniteltu entistä kompaktimmiksi.

Justh on tuumaillut, että XC90 markkina-alue on lähinnä Ruotsi ja Norja, mutta toiveissaan hän uskaltaa jo kuvitella auton ensihoidon käyttöön muihinkin naapurimaihin. 140 000 euron arvoisia ambulansseja on tähän mennessä tilattu ennakkoon 80 kappaletta, joista ensimmäiset toimitetaan vuoden 2017 tammikuussa.

Ruotsissa keskustelupalstoilla vitsaillaan Volvon soveltuvuudesta ambulanssiksi. Volvolla on nimittäin tulevaisuuden visio. Vuonna 2020 uudella Volvolla ei kulje yksikään vakavasti loukkaantunut tai kuollut.

Teksti Enni Juusela

http://teknikensvarld.se/volvo-xc90-blir-ambulans-209176/

Suomen Ensihoidon Tiedotus Oy Copyright ©2016. All Rights Reserved.