• http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
  • http://www.framepage.fi
Previous Next

Hyvä me!

Ensihoidon keskustelupalstoilla käydään hyvää keskustelua. Paitsi aika monesti huonoa. Huonon keskustelun varjopuoli on, että se syö ammatillista yhteisöllisyyttä. Monesti huono ääni kuuluu lujaa kun hyvä huokailee hiljaa taustalla. Asetelma vääristää kuvan hyvästä työstä.

Iso, huono ääni karkottaa asiallista keskustelua tahtovat pois foorumeilta. Tarinointi luisuu raiteille, joista ei hyödy kukaan. Se napakan mutta harmaalla alueella leijuvan kommentin antanutkin ehkä miettii, että kannattiko? Jos tällainen tunne valtaa, se kertoo, että ei ehkä kannattanut - ehkä mollattiin yhtä, jotta saatiin monille muille hauskaa.
Kuka kertoisi oikeasti hauskan jutun, joka on hyväntahtoinen eikä loukkaa ketään?

Jo tutuksi käyneitä ikäviä aiheita ovat muun muassa organisaatioiden välinen onneton kiistely ja mustamaalaus. Kalusto, toimintamallit ja organisaatio saatetaan esitellä hengessä, jonka todellista tarkoitusperää on vaikea ymmärtää. Jos haluaa antaa kritiikkiä, sen voi tehdä asiallisestikin - faktoihin eikä tunteisiin vedoten. Mitä jos poimittaisiinkin asioita, jotka naapurilla on hyvin ja keskusteltaisiin niistä. Tulos voisi olla huikea.

Yhteisöllisyyden kannalta ikävintä on, kun kollega asetetaan kyseenalaiseen valoon vetoamalla tämän koulutukseen. Riippuen kommentaattorin näkökulmasta vuorollaan sairaanhoitaja, lääkintävahtimestari, lähihoitaja, palomies ja ensihoitaja on jollain lailla epäkelpo. Kannattaa muistaa, että alallamme on tuore ensihoitoasetus, joka määrittelee pätevyyden. Pätevyyttä ei määrittele keskustelupalstojen ”Darth Vader.” Mitä jos kerrottaisiinkin siitä, mitä naapuritutkinnon duunari teki hyvin; itse en olisi tuota huomannutkaan.
Hyvin työnsä tehnyt kaveri saisi ansaitsemansa kunnian eikä osattomaksi jäisi palautteen antajakaan, hän ei paljastaisi tyhmyyttään vaan rohkeutensa oppia. Näin saisimme kaikki hyvät käytännöt yleiseen käyttöön.

Toisinaan törmää ensihoidosta reviteltyjen otsikoiden uudelleen revittelyyn. Kaikkien pitäisi tietää, että uutisia leivotaan nykyään yhä vähemmillä tiedoilla. Pääsääntöisesti on selvää ettei kommentaattori tiedä asiasta yhtään enempää kuin kohuotsikon laatijakaan - yleensä vähemmän. Turhan terävä kommentointi ei tee kommentaattorista asiantuntijaa, päinvastoin.
Hyvä kollega antaa toiselle täyden tuen. Siihen ei ole yhtä ainoaa tapaa mutta kollega ansaitsee ainakin jonkun niistä.

Mitä jos oltaisiin samaa henkeä ja ammattikuntaa. Systole avaa kolmen K:n kampanjan: Kehu Kivaa Kollegaa. Anna julkinen Kehu, Kiitos tai Kommentti. Paljon pieniä hyviä tekoja on iso hyvä kokonaisuus. Tehdään yhdessä ensihoitomaailmasta parempi.

#ensihoitohyväme

Tämä juttu on julkaistu pääkirjoituksena Systolessa 2/2017.

Suomen Ensihoidon Tiedotus Oy Copyright ©2016. All Rights Reserved.